HMV illa ute
En favorit när man är i London är att gå på HMV och spana in lite CD-skivor. Nu verkar det dock vara slut med det. Som jag meddelade på Twitter så har rekonstruktörer gått in och tagit över bolaget. Närmare bestämt så är det Deloitte som har hand om det hela. Hemsidan har stängs för tillfället och 4350 anställda går nu och biter på naglarna. Det har varit ganska många sura miner hos kunderna dessutom som köpt presentkort innan jul och som för tillfället inte går att använda. Blir det konkurs så är de inte värda pappret de tryckts på.
Samtidigt meddelar Blockbuster i Storbritannien att de ska genomgå en rekonstruktion, Deloitte som har hand om detta också. Här är dock affärerna igång precis som vanligt och alla presentkort gäller tills vidare. Deloitte säger att delar av bolaget fortfarande är lönsamt och ska nu försöka hitta en köpare. 4190 anställda går där och hoppas på det bästa.
Krävs knappast något geni för att förklara denna utvecklingen (läs iTunes och VOD-tjänster). Personligen föredrar jag dock att handla CD-skivor fysiskt när det är något jag verkligen gillar (både singlar, album och gammal vinyl). Finns många anledningar till detta som jag inte tänker skriva en uppsats om nu. Handla fysiska skivor online då. Ja visst, men när var den senaste gången man såg en ny CD-singel ute i butikerna eller i en onlinebutik? Skivbolagen bryr sig inte om att trycka upp dem längre. Det är bara en tidsfråga albumen går samma öde till mötes. Tråkigt tycker konservatisten!
Jag är helt övertygad om att HMV går att göra lönsamt, bara rätt kompetens kommer in i bolaget. Hoppas att jag i mars månad fortfarande kommer känna behovet av att svänga höger när jag kommer gåendes till Oxford Cirkus från Regent Street.

Kommentarer
Trackback