Promenad och shopping

Efter besöket på Minuatur Wunderland tänkte jag gå och spana in stadens shoppingutbud. Men då vädret var så fint blev det först en närmre utforskning av Speicherstadt. Det blev så sent som i söndags blev upptaget på UNESCOs världsarvslista och just nu pågår det mycket utbyggnad i området. Mest notabelt är byggandet av Elbphilharmonie.
 
 
Annars är det lagerhusen som gör området speciellt. De började byggas 1883 och står på ekpålar, med en kanal som går emellan för att skeppen skulle komma nära inpå för lossning av sitt gods. Bombningarna av Hamburg under WW2 förstörde stora delar av området, men byggdes ganska snart upp igen. 
 
 
Gick längs Dalmannkai där alla café var välbesökta denna dag och bort till Marco Polo terrassen. Nedan en bild därifrån.
 
 
Klockan blev bortåt fyra innan jag drog mig mot Jungfernstieg där många av butikerna ligger för lite shopping. Butikerna i centrum hade öppet till 20:00 på lördagen. Men det gällde att passa på för i princip alla håller stängt söndagar. Spenderade mycket tid på Neuer Wall som är den lite snobbigare shoppinggatan i Hamburg. Där gled förbi en och annan fin bil. Bland annat denna Porsche 918 Spyder.
 
 
Klockan åtta kom sedan det utlovade regnet, något försenat. Så drog mig tillbaka till hotellet och försökte kolla lite på tysk TV. Tog inte lång stund innan jag gav upp och hittade MSNBC som visade Jimmy Fallon, odubbat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback