Miniatur Wunderland

Det hade utlovats regn på lördag förmiddag i Hamburg, så jag planerade in en inomhusaktivitet. Förvåningen var stor när jag gick ut i solsken och i 20+ graders värme. Jag begav mig ändå bort mot Speicherstadt och Miniatur Wunderland.
 
 
Miniatur Wunderland är modelljärnvägbyggarnas himmelrike. 1150 kvadratmeter med realistiskt återskapade miljöer som trafikeras av tåg, bilar, flygplan, båtar osv. Det öppnade 2001 och har växt stadigt sedan dess. Det är just uppdelat i 8 olika sektioner på flera våningsplan, med en 9:e planerad att öppna snart.
 
Köerna in brukar vara ganska långa, men eftersom det var en solig dag var det inte så farligt. 30 minuter fick jag höra var väntetiden när jag kom dit, men tror inte jag väntade mer än 15-20 minuter innan jag kunde gå in. Priset var heller inte det så farligt, runt 115 SEK. 
 
Vid ingången möts man av ett gäng dioraman där dem visar olika tidsperioder i Tyskland och dem förhållanden som rådde vid dessa. Rätt intressant, men inte så spännande.
 
Sedan går man in i nästa rum och möts av Schweiz, i miniformat. Blev väldigt paff och imponerad när jag möttes av denna syn.
 
 
Här följer några bilder, klicka för att förstora.
 
Näst på tur var det senaste tillskottet Knuffingen Airport, en modell på Hamburgs flygplats. Häftigt med alla flygplansrörelser.
 
 
Bilder från Knuffingen Airport.
 
Gick vidare till nästa rum där dem hade byggt upp Österrike samt Hartz (centrala Tyskland). Nedan blandat med lite detaljbilder. Kollade man noga fanns det en hel del humoristiska inslag.
 
Hamburg hade även fått en egen avdelning, där många av stadens sevärdheter och kända platser hade byggts.
I bilderna nedan syns TV-tornet, Imtech Arena, Centralstationen och Landungsbrücken.
 
 
Dem 2 sista delarna var Skandinavien och Amerika. Sverige representerades av Kiruna och deras gruva.
 
 
Nedan är en bonusvideo med blandade klipp av diverse tåg.
 
 
Sammanfattningsvis var det ett roligt besök. Den inre nörden fick spel hos mig och säkert hos de flesta andra besökare. Jag har själv byggt lite med modelljärnväg och vet hur kul det är. Cirka 50 000 arbetstimmar har redan lags ner på Minitur Wunderland, och fler kommer läggas till när nya sektioner öppnar. Näst på tur är Italien som man fick en liten försmak av.
 
Det går inte att åka till Hamburg utan att besöka detta ställe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback