David Guetta - Listen Tour 2015

Då kommer här första inlägget från Hamburg. Kommer lägga upp lite fler inlägg senare i veckan när jag får en stund över. Men med tanke på vädret så kanske det kommer ta lite längre tid :)
 
Reste som sagt ner till Hamburg i fredags. Gick mycket smidigt och vips så var jag incheckad på hotellet. Fick käkat lite mat och blev rastlös, så stack ut till arenan rätt tidigt. Var där innan dörrarna öppnade.
 
Arenan i Hamburg har faktiskt hunnit byta namn sedan jag var där i fredags. Då hette den O2 World, men heter numera Barclayscard Arena. 
 
Tog S-bahn ut till området Stellingen och efter en kort tur med shuttlebus kom jag fram. På området ligger också Imtech Arena där Bundesliga laget HSV (Hamburger Sport-Verein) spelar sina hemmamatcher. Det var lite halvmulet väder denna dag, men varmt och kvavt. Så det gick att gå i t-shirt utan problem.
 
 
 
Arenan var för kvällen utsåld till sista stol, vilket innebär ca 16 000 personer i publiken. Förband var någon okänd DJ jag inte uppfattade namnet på, samt Oliver Heldens som var mycket duktig. Vissa kanske känner igen låten som han blev englandsetta med förra året, Gecko.
 
Tidigare när jag gjort konsertrecensioner har jag gått igenom låt för låt, i ordning som dem spelades. Det blir lite opraktiskt vid denna typ av konserter med DJ:s pga alla mashups, så får skriva lite mer allmänt.
 
Detta var min första riktiga fullkonsert med en DJ. Jag tidigare sett Benny Benassi (men det var mer en klubbspelning) samt ett helt koppel med DJ:s som spelat kortare sets. Jag har varit lite tveksam till att kolla på någon som står och spelar skivor i 2 timmar, men med allt som pågår runt omkring och med stämningen i arenan så blir det ändå bra.
 
Just David Guetta är en de DJ:s jag följt närmast. Det hela började egentligen när han släppte albumet Pop Life 2007, som jag skrev en hel del om här på bloggen då. Albumet innehåller ett par riktigt bra låtar som jag fortfarande lyssnar på. Endast Love Is Gone från Pop Life spelades dock denna kväll. Det var ganska väntat då han med nästkommande album fick sitt riktigt stora genombrott och blev känd för en större publik. Bland annat med låten When Love Takes Over.
 
En annan stor hit är såklart Titanium, som i mitt tycke är 2011 års bästa låt. Nedan är ett klipp från den låten filmat av mig, slå över till HD. Fick lägga alla videos på Dailymotion för Youtube var lite tjurig med låtarna.
 


Annars så var det såklart det senaste albumet som stod i fokus. Killen släpper ju nästan varje albumlåt som singel, och i stort sätt alla hamnar på topplistorna, vilket gjorde konserten till en stor hitkavalkad. Min favoritlåt från senaste albumet är utan tvekan Dangerous, och han spelade den i min favoritremix. Helt klart kvällens höjdpunkt. Ett mastodontklipp följer nedan.
 


Ytterligare ett klipp från kvällen. Shot Me Down och Bad från senaste albumet.
 


På det hela taget en mycket trevlig konsert. Kommer inte riktigt ihåg hur länge den varade, men det var en bit in på natten innan jag var tillbaka på hotellet. Kan varmt rekomendera att åka hit för att se en konsert som alternativ till Globen eller O2 Arena i London. Det är väldigt nära och tyskarna skapar bra stämning.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback