The Saturdays i Brighton

Helgen som gick spenderade jag i Brighton. Mitt huvudmål med resan var att se The Saturdays på deras Greatest Hits Tour. Här följer mina tankar i ett riktigt mastodontinlägg.
 
Valet av att se The Saturdays i Brighton blev ganska naturligt. Det är lätt att ta sig dit, en stad jag inte varit i tidigare samt att konserten gick av stapeln på en lördag (vilken annan veckodag kan man se The Saturdays på?). Mer om just Brighton som stad blir det nog i ett senare inlägg.
 
Spellokal för kvällen var Brighton Centre, som brukar locka de flesta stora artister trots sin något blygsamma kapacitet på circa 5500 personer vid konserter. Jag kom dit rätt så tidigt, vilket innebar att jag såg alla 4 förband. Dessa var Beth Sherburn, Bribry, SD*JEM och Daria. Ingen av dem var något att hänga i julgranen. Den mest intressanta var Bribry vars ena låt snart kommer dyka upp i en svensk diskmaskinsreklam enligt egen utsago.
 
The Saturdays började sin karriär som just förband till Girls Aloud på deras Tangled Up Tour 2008. Jag har följt dem sedan dess, men detta skulle bli första gången jag såg dem live. Nedan följer hela set list:en med kommentarer, bilder och videoklipp.
 
1. What Are You Waiting For?
Först ut blev första (och än så längre enda) singeln från Greatest Hits albumet. Trots att Brighton var bland dem sista datumen på turnén så lyckades jag hålla mig borta från allt för många spoilers. Turnén hade ingen stor budget, men jag tyckter dem la pengarna på rätt saker. Scenen, grafiken och scenkläderna var bra för att inte vara en "arena tour".
 
 
2. Up
Andra singeln från debutalbumet Chasing Lights, och andra låt ut för kvällen. Fortfarande en av mina favoriter, låter bra live gör den också. Klicka på bilerna nedan för att göra dem större.
 
 
3. 808
En till ny låt från Greatest Hits albumet. En riktigt bra sådan och det var bra energi i framträdandet. Jag var fullt upptagen med att hoppa med, så inga bilder eller videoklipp från denna låt. Men kolla vilket rumsnummer jag fick på hotellet i Brighton, sammanträffande?
 
 
4. Work
En singel från debutalbumet Chasing Lights som jag fortfarande lyssnar på en hel del. 
 
 
5. Forever Is Over
Låten som var deras lead single från andra albumet Wordshaker, och är fortsatt en av mina favoritlåtar med The Sats. Det är även en låt Vanessa får glänsa med sin röst. Som jag skrivt om tidgare tappade hon helt sin ton ett tag, vad det nu berodde på, men är nu tillbaka till vad den brukade vara.
 
 
6. Higher
Andra singeln från albumet (alternativt EP:n, beroende på vem man frågar) Headlines!. Higher har sedan den släpptes 2010 blivit en av låtarna som starkast förknippas med The Saturdays. Så det blev bra drag när denna framfördes efter ett snabbt kostymbyte.
 
 
7. Gentleman
Andra singlen från Living For The Weekend, som är det senate studioalbumet. Vet jag skrev här på bloggen förra våren att det var en typisk sommarlåt. Den blev dock inte någon större succé och jag har tappat intresset för den.
 
8. Just Can´t Get Enough
En cover på Depeche Modes dänga med samma namn. Låten släpptes som en Comic Relief singel 2009 och nådde andra plats på englandslistan. Det var en framträdande med mycket rörelse, så lät blir att plåta.
 
9. My Heart Takes Over
En lugnare midtempo låt som var den tredje och sista singeln från albumet On Your Radar. Precis som för Girls Aloud har lugna låtar och ballader inte varit deras starka sida (bortsett från Issues). Den gav dock mig chansen att ta ett par bra bilder.
 
 
10. Disco Love
Efter ett nytt klädbyte så framfördes Disco Love, tredje singeln från Living For The Weekend. Mollie fick även en av sina stora drömmar uppfyllda, att uppträda med en Britney Spears låt.
 
 
11. Medley
Ett helt fantastiskt medley, som jag ångrar att jag inte filmade, bestående av 30 Days/Wildfire/Get Ready, Get Set/One Shot/Don´t Let Me Dance Alone/Missing You (Cahill Remix). När dem kör ett sånt grymt medley och ändå fyller ut resten av konserten utan problem så förstår man hur många bra låtar dem gjort genom åren. Bara att lyfta på hatten.
 
12. Not Giving Up
Min favoritlåt från Living For The Weekend, som även blev den 4:e singeln från det albumet. Framträdandet gick i samma tema som videon. Det är dock en låt som är rätt svår att sjunga live, vilket märks.

 
13. If This Is Love
Deras debutsingel som släpptes sommaren 2008. Jag tycker den håller än och låter ännu bättre live än på skiva. Det var bara att digga med.
 
14. Notorious
Efter ett klädbyte var det dags för första singeln från albumet On Your Radar. Jag hade länge svårt för denna låten, men har på senate tid börjat lyssna en del på den. Pga. ljuset så var det en utmaning att filma och ta biler, men nedan följer ett kort klipp.
 
 
15. Walking Through The Desert
Den tredje och sista nya låten från Greatest Hits albumet. Jag tycker bara den blir bättre och bättre ju mer jag lyssnar på den. Spelade den i hemmabiosystemet för någon dag sedan och jösses. Lite samma känsla live.
 
 
16. Ego
Andra singeln från albumet Wordshaker. Koreografin satt som en smäck, antagligen för dem har kört den väldigt många gånger sedan releasen 2010. Kanske skulle behövs något nytt här. Men låten är fortfarande bra och det är en låt som starkt förknippas med dem.
 
 
17. Chasing Lights
Ett väldigt oväntat men trevligt inslag i setlisten, detta då låten aldrig släppts som singel. Una och Mollie drog fram gitarrerna och jammade lite.
 
 
18. Issues
Tredje singeln från debutalbumet Chasing Lights. Skrev tidigare att The Sats inte är speciellt starka när det kommer till dem lite lugnare låtarna. Men detta är dock ett av undantagen och är en av mina favoritlåtar med dem. 
 
 
19. All Fired Up
Efter en fake ending och kosymbyte var det dags för kvällens två sista låtar. Först ut blev All Fired Up, vilket var andra singeln på On Your Radar. Det är ytterligare en av mina favoritlåtar, vilket jag nämnt mer än en gång här på bloggen. Samtidigt är det, precis som Not Giving Up, en låt som gör sig bättre på skiva än live.
 
 
20. What About Us
Sist ut blev deras största hit till dagens datum. Det är faktiskt den enda singeln som blivit englandsetta på 18 försök.
 
 
Avslutningsvis var en mycket trevlig kväll i Brighton. Kul att äntligen fått se dem live efter ha följt dem så länge. De lyckades klämma in alla singlar och lite till i en fullspäckad setlist. Turnén har fått mycket bra recensioner och jag kan förstå varför. Med små medel lyckades dem åstadkomma mycket. Nedan är en bild jag tog från deras Twitter. Försök hitta mig i publiken ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback