Brighton

Då kommer här inlägget om Brighton som stad. Jag flög från Kastrup till Gatwick vid kl 10 på lördagen med returbiljett redan dagen efter kl 17. Så det blev en kort vistelse denna gång. Det var för övrigt väldigt smidigt att ta sig till Brighton från Gatwick, raka vägen med tåget som tog runt 30-45 min (express vs mjölkatåg). Det vill säga i stort sätt samma restid som till centrala London. Jag var på plats runt 12:30 och checkade snabbt in på hotellet, som låg ett stenkast från stationen, och begav mig ut på stan. Nedan två bilder på utsikten från hotellet.
 
 
För att vara slutet på september var vädret helt fantastiskt. På lördagen var det riktigt varmt, fast lite disigt. Det var nog uppe och nosade på 23-25 grader på eftermiddagen. På söndagen var det betydligt mer soligt, fast något kallare i vinden.
 
Efter en promenad längs Queens Road kom jag ner till strandpromenaden. Där ligger bland annat Grand Hotel (se bild nedan), som är bland dem mest kända byggnaderna i Brighton. I oktober 1984 hamnade den på alla världens löpsedlar efter ett misslyckat bombattentat mot Margaret Thatcher, iscensatt av IRA. En intressant dokumentär om just den händelsen finns här.
 
 
Det var betydligt lugnare denna helg, inga explosioner i alla fall. Dock var det väldigt mycket som hände i Brighton på lördagen. Det var hemmamatch för Brighton i The Championship, så många gick runt med fotbollströjor. The Color Run gick av stapeln, vilket lockade många löpare. Sedan gjorde vädret sitt naturligtvis.
Jag fortsatte längs med promenaden och nedan följer lite fler bilder.
 
 
På mittenbilden ovan syns ett ruckel ute i vattnet. Det är resterna utav West Pier som byggdes 1866, men lämnades att förfalla och sedemera brann den upp 2003.
 
 
Jag begav mig istället till Brighton Pier, som öppnade 1899 och har blivit en symbol för Brighton. Den påminner mycket om Santa Monica Pier, med ett nöjesfält längst ut och en massa matställen.
 
 
 Och här är en bild på mig, tagen från piren med Brighton Wheel i bakgrunden. 
 
 
Just Brighton Wheel tog jag en tur i. Fick dock inga bra bilder därifrån, det var rätt så disigt när jag åkte. Jag begav mig istället vidare till The Lanes. Det är en samlig smala shoppinggator i centrala Brighton som är mycket populära. Det är inte svårt att förstå varför, där var väldigt fint.
 
 
En av dem mest populära affärerna är utan tvekan Choccywoccydoodah, som säljer chocklad i alla dess former. Tårtorna som står i skyltfönstert är väldigt detaljrika och imponerande.
 
 
Jag kollade även in The Royal Pavilion. Byggt som ett semesterboende för Prinsen av Wales i slutet på 1700-talet. Det är en byggnad som verkligen sticker ut med sin indisktinfluerade arkitektur. Tillhörande paviljonen är även en fin trädgård där många låg och solade/tog det lungt samt byggnaden Brighton Dome. I just Brighton Dome hölls Eurovision 1974 där Abba vann med Waterloo. Nedan ett kort klipp på paviljongen.
 
 
Det var ungefär vad jag hann med på lördagen innan jag skulle iväg och se The Saturdays.
Söndagen sen spenderade jag nästan uteslutande på shopping. Behövde inte ta tåget mot Gatwick förren vid 15-tiden. Stor del av tiden la jag på Churchill Square shopping centre med omnejd. Hittade en hel del, men kunde samtidigt inte köpa alltför mycket då jag endast reste med en ryggsäck.
 
 
Det får sammanfatta mitt korta besök i Brighton. Jag kan varmt rekomendera att åka hit som ett alternativ till London, eller kombinera dem båda med en dagstur från storstan ut till kusten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback