Ellie Goulding / Chlöe Howl

Igår söndag blev det en tur över sundet för att gå på konsert igen. Denna gången var det Ellie Goulding som var head line med Chlöe Howl som förband.
 
Konserten hölls på TAP1, vilket ligger i Carlsbergs gamla taplokaler i centrala Köpenhamn. Den var planerad att hållas på Store Vega, men på grund av hög efterfrågan flyttades den. Det var i stort sätt utsålt för kvällen vilket borde inneburit ca 6000 personer i publiken, tyckte nästan det kändes som fler.
 
Jag blev glad när jag hörde att Chlöe Howl skulle vara förband. Dem har spelat hennes låtar No Strings och Paper Heart ganska frekvent på P3 den senaste tiden och jag gillar henne skarpt. Tycker hon påminner en del om Ellie Jackson från La Roux. Kan även tipsa om låten Rumour som jag tycker är väldigt bra. 
 
När Ellie Goulding först slog igenom hade jag svårt att förstå hennes storhet. Det var överproducerad pop och låtar som inte resonerade med mig. Den inställningen har sedan hållt fast vid. För kvällen så var jag med som sällskap, hade nog inte gått och sett henne självmant annars. Mina förväntningar var ganska lågt ställda. Efter kvällen var slut så kan jag konstatera att jag nu förstår hennes storhet och att hon är en väldigt duktigt liveartist, men som fortfarande inte kommer tillhöra mina favoriter.
 
Första låten ut var Figure 8, en av låtarna med henne som jag gillar. Nedan följer ett klipp från gårdagen (inte jag som filmat, hade bara mobilen med mig in).
 
 
Efter det följde Rituals och Godness Gracious som inte var något bra. Låt nummer 4 var Animals som inte är så speciell på skiva men verkligen fick liv i sig live. Helt klart kvällens överaskning för min del.
 
Därefter följde hennes genombrotts singel Starry Eyed. En låt jag tycker är helt okej.
 
Näst på tur var Stay Awake, en låt jag aldrig hört tidigare och som jag antagligen inte kommer lyssna på igen. Därefter var det ett medley som bestod av Tessellate/Climax (Usher cover) samt Guns and Horses. Den sistnämda är första låten på hennes debutalbum. Tycker den är rätt bra med skön melodi.
 
 
Your Song var näst, covern på Elton Johns låt med samma namn. Är inte så förtjust i den låten från början, men hennes röst passar den bra.
 
Därefter följde mina kanske två favoritlåtar med henne, How Long Will I Love You och The Writer. Båda var bra även live.
 
Efter detta följde ett helt gäng låtar som jag inte hört tidigare och som jag inte diggade med till speciellt mycket.
Explosions/My Blood/Bad Girls/Salt Skin/Only You/Everytime You Go/This Love (Will Be Your Downfall)
 
Vi började oss nu närma oss slutet på konserten, dags för lite publikfavoriter. Först ut var Anything Could Happen. En låt jag inte gillar, men ändå sätter den sig på hjärnan när den spelas. Helt hopplöst. 
 
I Need Your Love behöver ingen närmare introduktion. Dessvärre blev denna helt sönderspelad för min del i våras, hörde den säkert 3 gånger om dan ett tag på radion. Har fortfarande svårt att uppskatta den efter det.
 
Lights som kom näst däremot var ytterligare en överaskning. Bra låt som även lät bra live.
 
Lights figurerade även som en så kallad "fake ending" innan det var dags för encore.
You My Everything var näst sista låten för kvällen och var inget speciellt. Sista låten lyfte dock nästan taket och det var så klart Burn. Ellies största hit till dags datum.
 
Nedan följer en bild jag tog med mobilen.
 
 
På det hela taget en rätt trevlig kväll. Det mest anmärkningsvärda, varför serverade dem Tuborg öl i Carlsbergs lokaler?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback