In Time

Titel: In Time
Kategori: Action/Sci-Fi
År: 2011
Längd: 109 min
IMDB: Klicka här
Betyg: MMMM
Kommentar: Filmen utspelar sig i en värld där alla människor är genetsikt modifierade till att sluta åldras vid 25 års ålder. Istället har alla en klocka på armen. När ens tid tar slut så dör man. Allt i denna värld kretsar således kring att hela tiden skaffa mer tid för att överleva. Världen är uppdelad i olika tidzoner där några få har tillräckligt med tid för att leva i flera århundraden. Will Salas (Justin Timberlake) träffar en man som ger Will hela sin tid (ca 100 år) eftersom han tröttnat på att leva efter 105 års ålder. Då han bor i tidzonen kallad gettot så flyr han till det mest välbeställda området, tätt förföljd av tidsväktare som övervakar systemet. Will träffar där Sylvia Weis (Amanda Seyfried) vars pappa är god för långt över en miljon år. Efter lite turer fram och tillbaka kommer Will på hur han skall göra systemet mer rättvist, "det finns tillräckligt med tid för alla". Jag tycker detta var en mycket spännande film, storyn är originell och intressant. Skådespelarinsatserna är bra, Amanda och Justin har bra kemi. Bakom all spänning finns en djupare sensmoral och en koppling till "occupy Wall Street" är väldigt enkel att göra. Vad som drar ner betyget från en femma är att de borde kunnat utvecklat storyn ännu mer. Det är ändå en så pass bra idé i grunden. Jag tänker mig något i stil med första Matrix filmen. Hur som helst är det en film som är väl värd att se. Och nej, jag tänker inte avsluta med att skriva att den är väl värd din tid..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback