The Adventures Of Tintin

Titel: The Adventures Of Tintin
Kategori: Animation/Action/Adventure
År: 2011
Längd: 107 min
IMDB: Klicka här
Betyg: MMMM
Kommentar: Som ett stort Tintin fan så var jag och såg denna filmen i helgen. Filmen baseras på 3 album som vävts ihop (Enhörningsens hemlighet, Rackham den rödes skatt samt Krabban med guldklorna). Det hela börjar med att Tintin köper ett gammal modellskepp på en torgmarknad och genast kommer två herrar fram och vill köpa den av honom. Han blir även varnad över att han är i fara efter att ha vägrat att sälja skeppet. Efter lite om och med så hittar han en ledtråd gömd i skeppets mast och äventyret är igång. För att börja med storyn så är den bra sammanvävd även om den skiljer sig en del från albumet, men det är inget jag störs av nämnvärt. Animationerna är mycket bra, tycker att det var helt rätt val att göra filmen på detta sätt. Den visas även i 3D så bilden blir djup och bra. Många kända figurer skymtar förbi i filmen, Dupontarna är med samt Bianca Castafiore. Professor Kalkyl saknas dock. Jag valde att se filmen på svenska för att man känner Haddocks galna uttryck, Dupontarna blir roligare samt att Milou inte heter Snowy. Kommer nog titta igenom den på engelska vid ett senare tillfälle. Jag hade först tänkt ge filmen 3 M men efter lite övervägande så blir det istället en 4:a. Det finns vissa småsaker i filmen som jag stör mig på och tycker är lite löjliga, utan att avslöja allt för mycket. Dock väger faktumet att det är en mycket bra animerad film upp det. Samt att Speilberg & co äntligen gjort något ordentligt med dessa fantastiska album.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback