Inception

Titel: Inception
Kategori: Action/Crime/Sci-Fi
År: 2010
Längd: 148 min
IMDB: Klicka här
Betyg: MMMMM
Kommentar: Sommarens stora blockbuster. När jag besökte Warner Bros. i somras så pratade guiden en hel del om denna filmen. Att kortfattat förklara den är inte helt lätt med jag ger det ett försök. Filmen handlar om Mr Cobb (Leonardo DiCaprio) som är expert på att stjäla information från en persons undermedvetna medans man drömmer. Han vill dock lämna den farliga branschen för att återförenas med sina barn. Efter ett misslyckat uppdrag tvingas han fly, men snart får han ett erbjudande om ett sista jobb. Han ska utföra en Inception dvs. plantera en idé hos någon annan, då uppdragsgivaren vill att personen ska upplösa sitt ärvda företagsimperium. Det är en väldigt komplicerad process och större delen av filmen täcker detta. Cobb och hans gäng stöter naturligtvis på en hel del problem, varav den största fienden är Cobbs egna undermedvetna. Som synes på betyget så föll denna filmen mig i smaken. Storyn är väldigt smart uppbyggd och filmen är spännande rakt igenom. Den kan nog vara smått förvillande, själv hade jag dock inga större problem med att hänga med. Vad jag gillar är att filmen verkligen "belönar" en om man kan hänga med, det är således en film för intellektet. Det är även en väldigt smart casting där alla skådespelarna passar in och gör ett grymt bra jobb. Ellen Page gör återigen en storstilad insats. Jag har inget negativt att säga om filmen och jag rekommenderar skarpt att se den om ni inte redan gjort det. Jag skulle bli väldigt förvånad om denna inte tar hem en Oscar för bästa film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback